BOŽIA EKONÓMIA

Ekonómia Trojjediného BohaObrázok

Mojím bremenom v kázniach, ktoré vám tu predkladám, je podeliť sa s vami o Božej ekonómii. Prečítajme si 1Tim 1,3-7: “...a prikazoval niektorým nerozširovať iné učenie a nepridŕžať sa bájok, ani nekonečných rodokmeňov, ktoré napomáhajú skôr hádkam ako Božiemu spravovaniu (po grécky Božej ekonómii) spásy z viery. Cieľom takéhoto prikazovania je láska z čistého srdca a z dobrého svedomia a z nepokryteckej viery. Niektorí ľudia od toho zblúdili (po grécky minuli sa cieľa) a obrátili sa k daromným rečiam. Chcú byť učiteľmi zákona...”

Tieto verše obsahujú dve veľmi dôležité frázy, ako to vyplýva z gréčtiny, pôvodného jazyka Novej zmluvy, a to “Božia ekonómia” a “minuli sa cieľa.” Apoštola Pavla vybral Boh, aby niesol zodpovednosť za Božiu ekonómiu, a on zasa v tejto ekonómii vyučil svojho duchovného syna Timotea. Je dosť zaujímavé si všimnúť, že Pavlov list Timoteovi bol napísaný v čase, keď mnohí kresťania zišli z pôvodnej cesty. Minuli sa ústredného cieľa Božej ekonómie a svoju pozornosť venovali niečomu inému.

Dôvody odvádzajúce od Božej ekonómie

Z dejín vieme, že prevládajúcimi silami, ktoré odvádzali prvých kresťanov od správnej cesty, boli judaizmus a gnosticizmus. Ako judaisti so svojimi náboženskými učeniami a rituálmi, tak aj gnostici so svojou filozofiou, odvádzali kresťanov od toho, aby nasledovali Pána cestou Božej ekonómie. Bolo to zrejme to dobré, čo v judaizme a gnosticizme pomýlilo prvých kresťanov. Keby tieto prvky neboli relatívne dobré, nikdy by neboli natoľko prevládali, aby spôsobili, že sa veriaci minú cieľa Božej ekonómie. Napríklad judaisti silne zdôrazňovali Mojžišov zákon Starej zmluvy. V zákone ako takom zaiste nebolo nič zlého. Naopak, bol bezpochybne správny a dobrý a bol priamo od Boha. Ale zákon ako taký nesúvisel s cieľom Božej ekonómie. Gnosticizmus mal z ľudského hľadiska tiež svoje dobré zásady. V skutočnosti to bol jeden z najlepších vynálezov ľudskej civilizácie a pre pohana istou pomocou. Ale gnostici sa snažili svoju filozofiu vniesť do cirkvi, čím odvádzali prvých kresťanov od cieľa Božej ekonómie.

Aj keď dnes nás už žiadni judaisti, ani gnostici nerušia, je tu stále veľa vecí, ktoré odvádzajú našu pozornosť. Po dobu takmer dvadsiatich storočí neprestal prefíkaný nepriateľ používať zdanlivo dobré veci, aby odvádzal veriacich od nasledovania Pána po správnej ceste. Ak budeme tráviť čas s Pánom, uvedomíme si, že nepriateľ vytrvalo používa aj dobré veci v kresťanstve na to, aby Pánove deti odvrátil od cieľa Božej ekonómie. Keď som počas posledných rokov cestoval cez mnohé oblasti Ameriky, pochopil som, že prefíkaný nepriateľ využíva mnohé náboženské a dokonca aj biblické veci na to, aby odchýlil hľadajúcich kresťanov z cesty Božej ekonómie.

Definícia Božej ekonómie

Čo je Božia ekonómia? Písmo, ktoré je zložené zo šesťdesiatich šiestich kníh, obsahuje mnoho rôznych učení, ale ak ho podrobíme dôkladnému a starostlivému štúdiu na základe duchovného porozumenia, uvedomíme si, že Božia ekonómia je jednoducho plán, akým sa Boh sám odovzdáva ľudstvu. Božia ekonómia je Božia “dispenzácia” (rozdeľovanie, rozdávanie – pozn. red.), čo neznamená nič iné, len to, že sa Boh sám odovzdáva ľudskej rase. Je škoda, že sa termín “dispenzácia” v kresťanstve používa nesprávne. Jeho definícia je takmer zhodná s gréckym slovom “ekonómia.” Znamená správne usporiadanie, vládne riadenie, alebo dispenzáciu, rozdelenie úloh v plnení Božieho plánu. V tejto dispenzácii Boh, ktorý je všemocný a všetkozahrňujúci, chce medzi nás rozdeľovať jedineSeba samého. Toto si musíme opakovať veľakrát, aby sme si to skutočne uvedomili!

Boh je prenesmierne bohatý. Je ako úspešný podnikateľ, ktorý má enormné množstvo kapitálu. Boh má podnik v tomto vesmíre a Jeho nekonečné bohatstvo je Jeho kapitálom. Neuvedomujeme si, koľké miliardy, nespočitateľné miliardy vlastní. Všetok Jeho kapitál je vlastne On sám a s ním zamýšľa hromadnú produkciu Seba samého. Bohsám je Podnikateľ, Kapitál i Produkt. Jeho zámerom je v masovej produkcii rozdeliť Seba samého do mnohých ľudí a zadarmo. Boh teda vyžaduje takéto Božie usporiadanie, Božie riadenie, Božiu dispenzáciu, Božiu ekonómiu, aby vniesol Seba samého do ľudstva.

A teraz konkrétnejšie. Keď teraz vieme, že Božím úmyslom je rozdať Seba samého, musíme zistiť, čo vlastne Boh je, aby sme vedeli, čo rozdáva. Inými slovami, čo je podstatou Boha? Keď podnikateľ plánuje výrobu nejakého produktu, musí najprv vedieť, z čoho daný výrobok bude, čo je jeho základnou zložkou. Božou podstatou je Duch (J 4,24). Samotná podstata všemocného a všetkozahrňujúceho Boha je jednoducho Duch. Boh je Výrobca a má v úmysle reprodukovať Seba samého ako Produkt: preto čokoľvek On vyprodukuje, musí byť Duch, samotná Jeho podstata.

Kroky Božej ekonómie

Videli sme, čo je Božím úmyslom a čo Boh šíri, teraz si musíme uvedomiť, ako sa Boh rozdáva prostredníctvom Svojej ekonómie. Inými slovami, Duch je to, čo Boh rozdáva človeku, ale teraz treba spoznať, aké na to používa prostriedky. Deje sa to prostredníctvom Trojice. Trojjediný Boh – Otec, Syn a Duch Svätý – je vlastnou ekonómiou Božstva. V priebehu minulých storočí malo kresťanstvo mnoho učení o Trojici, ale Trojica nemôže byť správne pochopená, ak nie je uvedená do vzťahu s Božou ekonómiou. Prečo sú všetky tri Osoby Božstva potrebné pre rozvoj Jeho ekonómie? Vieme, že Otec, Syn a Duch Svätý nie sú traja odlišní Bohovia, ale je to jeden Boh vyjadrený v troch Osobách. Čo je potom zmyslom existencie troch osôb Božstva? Prečo máme Boha Otca, Boha Syna a tiež Boha Ducha Svätého? Lebo jedine Trojica môže zaistiť základné prostriedky, pomocou ktorých je do nás dispenzovaný Jeho Duch.

Kroky Božej ekonómie prostredníctvom Trojice sú uvedené v 2. liste Korintským 13,14: “Milosť Pána Ježiša Krista a láska Božia a účastenstvo Svätého Ducha nech je so všetkými vami!” Hovorí sa tu o milosti Syna, láske Otca a o spoločenstve Ducha Svätého. Čo to znamená? Sú títo traja rozliční Bohovia? Sú láska, milosť a spoločenstvo tri rôzne veci? Nie. Láska, milosť a spoločenstvo sú jedným prvkom v troch fázach: láska je zdroj, milosť je výrazom lásky a spoločenstvo je prenos tejto lásky v milosti. Podobne ako Boh, Kristus a Svätý Duch sú jeden Boh, vyjadrený v troch Osobách: Boh je zdroj, Kristus je vyjadrenie Boha a Svätý Duch je sprostredkovateľ, prinášajúci Boha v Kristovi do človeka. Tak potom tri Osoby Trojice sa stávajú troma po sebe nasledujúcimi krokmi v procese Božej ekonómie. Bez týchto troch fáz by nikdy nemohla byť Božia podstata dispenzovaná človeku. Božia ekonómia sa vyvíja od Otca, v Synovi a prostredníctvom Ducha.

(1) Od Otca

Boh Otec je univerzálny zdroj všetkého. Je neviditeľný a neprístupný. Ako môže Boh Otec, ktorý prebýva v neprístupnom svetle (1Tim 6,16) byť v nás? Ako môžeme vidieť neviditeľného Otca? Keby bol Boh iba Otcom, bol by neprístupný a nemohol by sa človeku rozdať. Ale vďaka usporiadaniu Božej ekonómie, On sa vložil do Svojho Syna, druhej Osoby Trojice, aby sa sprístupnil človeku. Všetka plnosť Otca prebýva v Synovi (Kol 1,19; 2,9) a je skrze Syna vyjadrená (J 1,18). Otec, ako nevyčerpateľný zdroj všetkého, je stelesnený v Synovi. Nepochopiteľný Boh je teraz vyjadrený v Kristovi – v Slove Božom (J 1,1). Neviditeľný Boh je teraz zjavený v Kristovi – v Božom Obraze (Kol 1,15). To znamená, že Syn a Otec sú jedno (J 10,30) a Syn je dokonca nazývaný Otcom (Iz 9,6).

Predtým bolo pre človeka nemožné nadviazať spojenie s Otcom. Bol výlučne Bohom a Jeho podstata bola výlučne božská. Nebolo ničoho v Otcovi, čo by preklenulo priepasť medzi Bohom a človekom. No teraz sa On nielen vložil do Syna, ale taktiež sa stelesnil v ľudskej prirodzenosti. Otcovi sa zaľúbilo spojiť Svoje vlastné božstvo s ľudskou prirodzenosťou v Synovi. Prostredníctvom vtelenia Syna sa neprístupný Boh stal človeku prístupným. Vďaka tomu môže človek vidieť Otca, dotýkať sa Otca a mať spoločenstvo s Otcom skrze Syna.

Tento vzťah môžeme znázorniť ponorením bielej vreckovky do modrej farby. Otcovo božstvo by sa mohlo pripodobniť pôvodne bielej vreckovke. Táto vreckovka ponorená do modrej farby predstavuje Otca v Synovi, keď bol stelesnený v ľudskej prirodzenosti. Biela vreckovka sa teraz zafarbila do modra. Tak ako sa modrá farba naniesla na vreckovku, tak sa ľudská prirodzenosť naniesla na Božiu a pôvodne dve rozličné podstaty sa stali jedno. Prvý krok, v ktorom sa Boh dáva človeku, je teda prostredníctvom Jeho stelesnenia a vtelenia v Synovi ako človeku, čo znamená reprodukciu Boha v človeku.

(2) V Synovi

Druhý krok, ktorým sa Boh vnáša do človeka, sa deje cez druhú Osobu Trojice - Božieho Syna. Aby sme pochopili tento druhý stupeň Božej ekonómie, musíme vedieť, čo je Kristus. Aké prvky tvoria Krista? Čo všetko je v Kristovi obsiahnuté?

Túto nádhernú Osobu tvorí sedem základných prvkov, ktoré do Nej vstupovali počas Jej histórie. Po prvé, Kristus je stelesnením Boha. Tým prvým prvkom v Kristovi je božská podstata a prirodzenosť Boha.

Druhým prvkom, Jeho vtelenie, je zmiešanie Jeho božskej podstaty s ľudskou prirodzenosťou. Svojím vtelením vniesol Boha do človeka a zmiešal Božiu božskú podstatu s ľudskou. V Kristovi je obsiahnutý nielen Boh, ale aj človek.

Tretím prvkom, ktorý bol pridaný k Jeho božskej i ľudskej podstate, bol Jeho ľudský život. Tento slávny Boh-človek žil na zemi tridsaťtri a pol roka a zažil všetky všedné a bežné veci, z ktorých sa skladá každodenný ľudský život. Jánovo evanjelium, ktoré zdôrazňuje, že On je Boží Syn, nám tiež ukazuje, že bol unavený, hladný, smädný a že plakal. Jeho ľudské utrpenie bolo súčasťou Jeho každodenného života, v ktorom nebolo málo pozemských trápení, problémov, skúšok a prenasledovaní.

Štvrtým prvkom je Jeho skúsenosť smrti. Zostúpil do smrti. Ale On nielenže podstúpil smrť, On ňou aj prešiel. Tak vznikla veľmi účinná smrť. Smrť Adama je strašná a chaotická, ale smrť Krista je úžasná a účinná. Adamova smrť z nás urobila otrokov smrti, ale Kristova smrť nás od smrti oslobodila. Hoci Adamov pád do nás vniesol mnoho zlých prvkov, účinná Kristova smrť sa v nás stala silou, ktorá ničí všetky prvky Adamovej prirodzenosti.

V Kristovi je teda zahrnutá božská aj ľudská podstata, každodenný ľudský život so všetkými jeho útrapami a taktiež aj účinnosť Jeho smrti. Ale v Kristovi sú ešte ďalšie tri prvky. Piatym prvkom je Jeho zmŕtvychvstanie. Po Svojom zmŕtvychvstaní Kristus neodložil Svoju ľudskú prirodzenosť, aby sa opäť stal iba Bohom. Kristus je stále človekom! A ako človek má dodatočný prvok vzkrieseného života zmiešaný s ľudskou prirodzenosťou.

Šiestym prvkom v Kristovi je Jeho nanebovstúpenie. Svojím vystúpením do nebies, prevýšil všetkých nepriateľov, vládcov, mocnosti a autority. Teraz je mu všetko podriadené. Teda v Ňom je transcendentná moc Jeho nanebovstúpenia.

Posledným, siedmym prvkom obsiahnutom v Kristovi je Jeho usadenie na trón. Kristus, človek s Božou prirodzenosťou, je usadený na trón v treťom nebi ako najvyššia Hlava celého vesmíru. Je v ponebeských oblastiach ako Pán pánov a Kráľ kráľov.

Zapamätajme si tých sedem nádherných prvkov, ktoré sú v Ňom: Božia prirodzenosť, ľudská prirodzenosť, denný ľudský život s pozemskými problémami, účinnosť Jeho smrti, sila Jeho zmŕtvychvstania, transcendentálna sila Jeho nanebovstúpenia a Jeho usadenie na trón. Všetky tieto prvky sú zmiešané v jedinom nádhernom Kristovi.

Prostredníctvom Ducha

Boh však nemôže vstúpiť do nás skrze Syna. Podľa prvých krokov Jeho ekonómie, Otec sa vložil do Syna a v Synovi je zmiešaných sedem prvkov. Ale potrebujeme ešte jeden krok, tretí a posledný, aby sa Boh mohol dať človeku. Prvým krokom bolo to, že sa Otec stelesnil v Synovi. Druhým krokom bolo to, že sa Syn vtelil do ľudskej prirodzenosti, aby sa v Ňom zmiešalo všetkých sedem prvkov. Tretí krok spočíva v tom, že teraz je aj Otec, aj Syn v Duchu. Všetko, čo je v Otcovi, je aj v Synovi a obidvaja, Otec i Syn, obsahujúc všetky tieto prvky v Kristovi, sú vložení do Ducha.

Svätý Duch po Pánovom nanebovstúpení už nie je totožný s Duchom Hospodina z čias Starej zmluvy. Boží Duch v Starej zmluve mal len jeden prvok, a to božskú podstatu Boha. Ako Boží Duch, nemal prvok ľudskej prirodzenosti, každodenného ľudského života, účinnosti smrti, moci vzkriesenia, transcendentnej moci Jeho nanebovstúpenia a usadenia na trón. Dnes však, v rámci ekonómie Novej zmluvy, bolo všetkých sedem prvkov Krista vložených do Ducha a ako taký, tento všetkozahrňujúci Duch vstúpil do nás a zostúpil na nás. Inými slovami, On je v nás a my sme v Ňom. Toto je skutočné splynutie Boha s človekom, ktoré môžeme kedykoľvek zažiť. Vnútorne i navonok sme splynutí s Duchom Svätým.

Čo je Svätý Duch? Je to Duch Pravdy (J 15,26). Ale čo je pravda? Grécke slovo “pravda” má význam realita. Duch Svätý je teda Duchom Reality, plnej reality Krista. Tak ako je Boh stelesnený v Kristovi, tak je aj Kristus realizovaný v tejto nádhernej Osobe Svätého Ducha. Kristus nie je od Boha oddelený a Duch nie je oddelený od Krista. Kristus je vyjadrením Boha a Duch je realizáciou Krista v realite.

“A Pán je Duch...” (2K 3,17). Tento verš dokazuje, že Svätý Duch nie je oddelený od Krista. Pán je Kristus sám a tu sa o ňom hovorí ako o Duchu. “Posledný Adam sa stal oživujúcim duchom” (1K 15,45). Opäť, Písmo zdôrazňuje, že Kristus, posledný Adam, je Duchom. Musíme pripustiť, že tento oživujúci Duch je Duch Svätý.

Okrem toho, Boh Otec je taktiež Duch (J 4,24). Všetky tri Osoby Božstva sú teda Duch. Ak by Boh Otec nebol Duch, ako by mohol byť v nás a ako by sme sa s ním mohli spojiť? A naviac, ak by Boh Syn nebol Duch, ako by mohol prebývať v nás a ako by sme mohli prežívať Jeho prítomnosť? Vďaka tomu, že Otec i Syn sú Duch, môžeme ľahko prichádzať k Bohu a prežívať Krista.

Všimnite si nasledujúce verše: “Jeden Boh a Otec,...ktorý je vo všetkých vás” (Ef 4,6). “Ježiš Kristus je vo vás” (2K 13,5). “...Svojmu Duchu, prebývajúcemu vo vás” (R 8,11) Tieto tri verše ukazujú, že Boh Otec, Syn a Duch sú v nás. Koľko Osôb je teda v nás? Tri alebo jedna? Nemali by sme hovoriť, že sú v nás tri samostatné Osoby, takisto by sme nemali hovoriť, že je v nás len jedna Osoba, ale že sú v nás tri Osoby v jednej. Tri Osoby Božstva nie sú traja Duchovia, ale jeden Duch. Otec je v Synovi a Syn so všetkými siedmymi nádhernými prvkami je v Duchu. Keď do nás vstúpi tento nádherný Svätý Duch, dispenzuje sa do nás Božstvo. Lebo tieto tri Osoby sú v jednom Duchu, je v nás Otec, Syn a Duch Svätý. Neskôr uvidíme, že Trojjediný Boh je v našom ľudskom duchu, aby bol naším duchovným, vnútorným životom. Toto je skutočný cieľ Božej ekonómie a toto je spôsob, akým sa do nás dispenzuje Božstvo. Cieľom Božej ekonómie je dispenzovať Trojjediného Boha v jednom Duchu do nášho ľudského ducha. Preto sa teraz musíme sústrediť na život podľa Trojjediného Boha, ktorý prebýva v našom ľudskom duchu. Ak nás od toho budú odvádzať všelijaké veci, akokoľvek dobré a biblické, určite sa minieme tohto cieľa Božej ekonómie. Pán dnes obnovuje Svoje deti tak, že ich vedie k tomu, aby sa sústredili na tento cieľ Jeho božskej ekonómie.

Pieseň

1.Ó Pane, Ty si vo mne životom, a si pre mňa všetkým!
   Si subjektívny a pohotový, takáto je moja skúsenosť z Teba.

Refrén: Ó Pane, Ty si Duch!
                Mně Mne drahý a blízky!
                Já Obdivujem Tvoju úžasnú 
                pohotovosť!

2. Všetky moje potreby, veľké i malé, Ty vždy naplníš;
    Si pripravený a dostatočný na to, aby som Ťa užíval.

3. Tvoje sladké pomazanie Tvojou mocou v slabosti podporí;
    Prostredníctvom Tvojho prívodu energie, moju silu udržuješ.

4. Tvoj zákon života v srdci a mysli moje správanie usmerňuje.
    Bohatstvo Tvojej reality ma nasýti.

5. Ó Ty splynutý si so mnou v jedno, Aká jedinečná jednota!
    Jeden duch so mnou po celý čas až na veky!

 

© 1998 Living Stream Ministry
Opravené vydanie -- apríl 1998

Prejdite do: